Дві дівчини, три невдачі та один успішний бізнес

9 вересня 2021

Перед тим, як запустити сервіс з доставки їжі в коробках Box Catering, Юлія Сухорукова та Олана Куценко закрили чотири проекти - не вистачало виробничих потужностей, їм відмовляли в оренді, не вистачало грошей, не заходили ідеї. Свою історію вони називають «енциклопедією факапів».

Вчились на психологів, а запустили кейтерінг

Олана з Юлею познайомилися в коучинг-студії Галини Дерябіной в Одесі. Олана до цього 10 років займалася психологією: отримала другу вищу освіту і закінчила аспірантуру. У студію прийшла розвиватися в напрямку коучингу. Юля прийшла на навчання в пошуках себе.

«Мені хотілося вчитися, але я не розуміла, чому саме» - згадує Юля. Навчання в студії довелося поєднувати з роботою. Тоді Юля вже керувала рестораном виїзного обслуговування «Фігаро» в Одесі та Дніпрі.

«Я пам'ятаю цей момент, як Юля з ноутбуком постійно щось друкувала і кудись виходила. На всіх перервах люди спілкувалися, а Юля встигала працювати» - доповнює розповідь Юлії Олана.

Юлия и Олана, создательницы Box Catering

Юлія та Олана, засновниці Box Catering

Невдача №1: кондитерська, що не відкрилась

Спочатку дівчата планували відкрити кондитерську. Орендували приміщення в Одесі, на вул. Грецькій, біля бару «Тишина». Розмір приміщення виявився занадто великим для такого формату: вирішили переформатуватися в тапас-бар з кондитерською вітриною.

Почали закуповувати предмети інтер'єру та антикваріат. Щоб відчути атмосферу і перенести її у власний заклад, дівчата літали в Барселону і ходили по місцевих тапас-барах.

Раптово виявилося, що для роботи всього обладнання не вистачить потужності мережі. При необхідних 50 кВт було доступно всього 10. Вирішити цю проблему не вийшло навіть за гроші. Довелося шукати обхідний шлях.

І він знайшовся. Юля і Олана вирішили робити заготовки в іншому місці, а доготовлювати в своєму приміщенні з наявними потужностями. «Геніальний план, краще не придумаєш» - сміється Юля.

«І начебто все вийшло. Стали розробляти рецептуру страв, становили меню, провели кілька фотосесій та дегустацій»

Але і цю ідею довелося згорнути. З незрозумілої причини орендодавець відмовився продовжувати договір. Потрібно було шукати нове приміщення.

Невдача №2: не вистачало коштів

«Де ми тільки не були. Починали з підвальних пивних, закінчуючи гаражами на другому поверсі, в яких жахливо пахло лаком. Нетрі просто. Я в таких районах навіть не була» - говорить Олана.

Через знайомих вийшло знайти приміщення в ЦУМі, на четвертому поверсі - колишню їдальню радянських часів. Крім облицювання і витяжки там нічого не було: потрібно було замовляти обладнання. Привезли обладнання, після - найняли маркетолога і здавалося, що все налагоджується.

Перед самим стартом Олана і Юля вирішили підрахувати, скільки грошей залишилося і скільки потрібно, щоб запуститися.

І опустили руки: витрати не сходилися, грошей не вистачало навіть, щоб виплатити людям зарплати в наступному місяці. Довелося віддати ключі від орендованого приміщення і знову відступити.

Невдача №3: кухня на всі руки

Далі включився «режим холодцю». Дівчата хапалися за все, що могли. Першими були безглютенові десерти, за ними - пельмені та вареники. Перед Новим роком з'явилася ідея готувати для людей святкові столи і доставляти на місце. Готували поросят, фаршировану рибу, холодець.

«Грошей на все вже не вистачало. Ми брали в борг, щоб виплачувати зарплати. Відбувався якийсь треш, ми не розуміли, куди рухатися»

Все, що було у Юлі та Олани - неопалювана кухня на 50 квадратів. Працювали всі разом: кухарі - за столами, дівчата - у кутку, на стільцях, з ноутбуками.

Як з'явився Box Catering

Ідея доставки їжі в коробках прийшла так само раптово, як і всі інші. Юля досі пам'ятає цей момент: «Ми розмовляли в скайпі з нашим маркетологом, і тут я вимовляю: "а давайте робити їжу в коробках". Маркетолог просить нас зупинитися і подумати. Але Олана мене підтримала».

Цей продукт Юля з Оланою робили повністю своїми руками. Перший макет коробки вирізали з ватману і думали над розмірами: потрібно було зробити так, щоб коробка помістилася на стіл разом з приладами і нікому при цьому не заважала. Просування в соціальних мережах теж взяли на себе:

«На одній з консультацій нам сказали, що ми нічого не розуміємо і ніколи не розберемося в просуванні. Це і було викликом. Ах, ми нічого не розуміємо?»

Тільки недавно, в зв'язку з зайнятістю, частину робіт довелося передати стороннім фахівцям.

Макет коробки. Готові коробки з їжею

Формування команди

Команда Box Catering

Юлія наполягала на тому, що людина просто повинна працювати. Неважливо, хто вона така, звідки і чим живе. Олана, хоч і погоджувалася, думала, що людей у команду потрібно вибирати за цінностями. Так було до моменту, поки всі процеси не стабілізувалися.

«Якщо людина не наша, ми не йшли на угоду з сумлінням і не сподівалися, що все налагодиться, і ми "переробимо" людину» - каже Юлія.

Тепер Олана і Юлія намагаються не брати людей на роботу, базуючись тільки на навичках: бували випадки, коли співробітник з великим стажем і розвиненими навичками працював з рук геть погано. Дівчата впевнені, що в першу чергу важливі життєві орієнтири людини.

Про різницю у темпераментах

Різниця в темпераментах більше допомагає дівчатам, ніж заважає. Юлія каже, що завжди може звернутися за порадою до Олани, а Олана завжди може розраховувати на неї.

«Навіть якщо виробництво буде горіти, ми повинні будемо сісти за стіл і спочатку обговорити, як його гасити. І тільки потім приймати рішення»

За їх словами, проблем не виникає, «якщо просто багато розмовляти».

Як вища освіта допомагає в роботі

Юлія і Олана за освітою інженери. Вища освіта не стало для них основним в бізнесі, але користь від нього все ж є.

«Вища освіта допомагає систематизувати мислення. Коли здається, що думка прийшла сама собою - це не так. Саме системне мислення допомогло досвіду трансформуватися в вдалу ідею» - говорить Олана.

Юлія свої знання використовує не тільки в роботі:

"Коли ти блондинка, від тебе не чекають, що розбираєшся багато в чому. А я розумію. Наприклад, можу порахувати, який потрібен обсяг бойлера, щоб виробництво працювало без перебоїв. Люблю спостерігати за реакцією людей, коли це озвучую".

Перші клієнти Box Catering

Першим клієнтом Catering Box стала IT-компанія Ciklum ще до офіційного відкриття. Спочатку знайомі співробітники взяли пару коробок на пробу. А потім попросили обслужити цілий корпоратив.

За день затвердили меню, самі декорували захід і видавали їжу. «Це була маленька авантюра, але це сильно згуртувало нас з командою» - говорить Олана.

Як вдається обійти конкурентів за швидкістю

Обслуговування на заході

Кейтеринг - це не традиційна доставка їжі. Він працює в подієвому форматі: в основному люди замовляють їжу на свята та заходи. Дівчата ставили собі амбітну мету - накрити стіл за дві години з моменту замовлення. За словами Юлії, конкуренти так не можуть.

Деякі кухарі думали, що це неможливо. Тоді я вставала поруч і говорила, що якщо разом встигнемо, то це реально. Як правило, все виходило.

Секрет успіху простий: правильне зберігання продуктів і укомплектований склад кухарів. Їжа розкладена по окремих холодильниках і в суворій послідовності. З двох годин півтори йде на доставку і всього півгодини - на приготування. Від страв, які готуються довго, довелося відмовитися.

Контроль якості

Перший час закупівлями займався шеф-кухар. Він сам ходив на ринок «Привоз» і вибирав відповідні продукти. Зараз ситуація змінилася.

І в Києві, і в Одесі компанія співпрацює тільки з одним підрядчиком. Щоб відстежувати якість продуктів, ввели посаду товарознавця-закупника. Він знаходиться на території постачальника і разом з ним збирає замовлення. Виходить, що браковані продукти рідко потрапляють на кухню.

Що потрібно робити фуд-стартапу аби вижити

«Тренінги та майстер-класи - це добре. Але поки не почнеш робити, ти взагалі нічого не розумієш» - говорить Олана. При тому, що у засновниць проекту був досвід в фуд-бізнесі, помилок уникнути не вдалося».

«Заручитися підтримкою партнера, робити, помилятися - а простір саме виведе на правильну дорогу» - резюмує Олана.